Blogg

To tips som sikrer at innholdet ditt blir lest

Vil du skrive godt – og samtidig være sikker på at innholdet ditt blir lest? Prøv vår to-trinnsoppskrift!

Lene Bergmann, daglig leder hos Mannheimer

Godt innhold er tydelig, relevant og troverdig – og besvarer et problem eller utløser en emosjonell respons hos kunden. Når vi i Mannheimer produserer innhold, begynner vi alltid med å stille spørsmål.

Trinn 1: Still de fire riktige spørsmålene!

  • Hvilket problem vil budskapet løse for kunden min?
  • Hvorfor vil kunden lese det?
  • Hva ønsker du at kunden skal huske etter å ha lest det?
  • Hvorfor skriver jeg dette?

Dess nærmere du kommer et klart svar på disse spørsmålene, jo nærmere er du godt innhold.

Når du har skrevet teksten og besvart de fire spørsmålene er det tid for å gjøre innholdet enda mer relevant og troverdig. Vi anbefaler at du jobber deg gjennom innholdet med følgende tre stikkord for øyet:

Trinn 2: Si de tre magiske ordene!

  • Forståelse: Repeter det viktigste og gjør innholdet så enkelt som mulig, uten å fordumme det eller miste tråden. Slik sikrer du at kunden forstår budskapet.
  • Verdi: Kundene må forstå verdien av budskapet, ellers så mister du dem. Løser innholdet et problem – eller utløser det en en emosjonell respons hos kunden? Jackpot!
  • Troverdighet: Hvem er det som formidler innholdet, og er vedkommende troverdig innen feltet sitt? Er innholdet godt og korrekt formulert? Jo høyere troverdighet, jo enklere er det å få budskapet til å sitte.

Relaterte saker

Blogg

Å skape tillit og engasjement

Det er ikke alle som vet at innholdsmarkedsføring skaper et større tillitsforhold mellom kunde og bedrift enn tradisjonell reklame.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Å skape godt innhold

Det handler om godt innhold, men godt innhold alene er ikke nok.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Fortell meg hvor vi skal!

Jeg vil at du skal hente strategidokumentet frem fra skrivebordsskuffen og gi det all den oppmerksomhet det fortjener.



Av Heidi Skålevik

Blogg

Message in a bottle

Det er leiaren som skal rettleia medarbeidarane til å fokusera riktig.




Av Elin Styve, kommunikasjonsdirektør ved Høgskolen i Bergen