Blogg

Seks tips som gjør deg relevant

Arg, vi VET det er vanskelig, og vi når ikke alltid helt opp selv, men: Klarer du å gjøre innholdet ditt relevant for kundene, så ligger du allerede et hestehode foran konkurrentene.

 

Vi har noen tips:

– Gjør god research! Oversikt over feltet eller debatten du skriver deg inn i, er en forutsetning om du skal klare å være interessant. Slik unngår du å gjenta andre, mangle poenger eller tråkke i salaten.

– Ikke vær kjedelig! Om målet ditt er å bli lest av flere: tilfør noe nytt, noe annerledes eller noe uventet.

– Unngå de verste klisjeene! Leserens bullshit-alarm går fort om man svømmer i moteord, fagsjargong eller pynteord – og da kan det være vanskelig å bli tatt alvorlig.

– Vis hvorfor du er interessant! Er du så veldig interessant, da? Ja? Ikke bare si at du er det. Vis det! Gjennom å dele kunnskap, gi tips og råd og vise til gode eksempler gjør du deg straks mer interessant og relevant for leseren.

– Heng deg på dagsaktuelle diskusjoner! Delta i det offentlige ordskiftet når fagfeltet ditt er på dagsordenen. Vis ekspertisen din, så gjør du automatisk deg selv, merkevaren din eller fagfeltet ditt relevant.

– Husk rettskrivingen! En tekst som er full av feil blir sjelden tatt på alvor og mister dermed automatisk relevans.

Og du, en liten ting til slutt: Snakk med, og lytt til kundene dine! Jo mer innhold du produserer, jo mer tilbakemelding får du gjerne på innholdet – og jo mer spisset kan du levere neste gang. Lykke til!

 

PS: Trenger du en hjelpende hånd? Kontakt oss på post@mannheimer.no

Relaterte saker

Blogg

Å skape godt innhold

Det handler om godt innhold, men godt innhold alene er ikke nok.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Fortell meg hvor vi skal!

Jeg vil at du skal hente strategidokumentet frem fra skrivebordsskuffen og gi det all den oppmerksomhet det fortjener.



Av Heidi Skålevik

Blogg

Message in a bottle

Det er leiaren som skal rettleia medarbeidarane til å fokusera riktig.




Av Elin Styve, kommunikasjonsdirektør ved Høgskolen i Bergen