Kampanje

Bergen 950 år julekalender

I 2020 fylte Bergen by 950 år. Sammen med Haltenbanken og Bergen Live vant Mannheimer oppdraget med å lage en digital, inkluderende og engasjerende avslutning på jubileet. Vårt konsept var å lage en julekalender til alle innbyggerne i Bergen.

Et viktig premiss for jubileumsåret var inkludering, involvering og deltakelse, og gjennom dette ville Bergen kommune gjøre byen bedre rustet for fremtiden. Mulighetene for å møtes og dyrke felleskapet ble imidlertid kraftig innskrenket grunnet koronapandemien. Vårt ønske var å gi bergenserne en litt annerledes feiring av byen. Selv om kulissene ble digitale, skulle ikke det sette en demper på engasjementet.

Vi ønsket å gi Bergen kommune muligheten til å gi bergenserne en ekstra fin førjulstid innenfor smittevernrammene – og samtidig støtte det bergenske kulturlivet. Vi laget derfor en interaktiv kalender der vinnerne vant digitale gavekort for to eller flere personer fra Bergens rike kulturliv. Eksempler på premier var billetter til Ole Bull Scene, Grieghallen, DNS, Harmonien, Bergenfest, Nattjazz, Festspillene, Fyllingsdalen Teater, Carte Blanche, Kode, kinobilletter, med mer. 

Innholdet i lukene var knyttet til 950-årsjubileet: spørsmål med svaralternativer fra bergenske bygg, hendelser, personligheter og steder, både i en historisk sammenheng og fra nåtiden. Vi vinklet spørsmålene til å handle om demokrati, bærekraft og den unike bergenske identiteten. Vi var opptatte av at spørsmålene skulle ha tilstrekkelig bredde for å resonnere hos hele den bergenske befolkningen.

Målsettingen var at deltakerne i julekalenderen skulle bli enda bedre kjent med den flotte byen vår, føle tilhørighet og bli ekstra stolt av bo i Bergen.

Julekalenderen ble svært populær blant en bred målgruppe, og statistikk vi har hentet fra kampanjen på Facebook og Instagram viser:

• Vi fikk 64845 svar fra 5598 unike deltakere

• Vi hadde deltakere fra 9 - 89 år og 72 % av deltakerne var hjemmehørende i Bergen kommune.

• 13 % var hjemmehørende i omegnskommunene

• Totalt når kampanjene 233 730 personer på Facebook og Instagram i desember 2020. Dette er veldig bra rekkevidde, der vi når nesten hele Bergen omegn (totalt ca 340 000 brukere på plattformen i alderen 18 - 65 år)

• Annonsene skapte stort engasjement i sosiale medier fra begynnelse til slutt. Over 5 000 personer meldte seg på julekalenderen på Facebook, og vi hadde mye engasjement i kommenterfeltet på annonsene.

• Vi postet daglige organiske poster på Facebook-siden, noe som forsterket kampanjeløpet for de sponsede annonsene.

Mangler du en strategi for hvordan du skal kommunisere?

Ta en kaffe med oss

Den Nationale Scene i Bergen skal moderniseres. Mannheimer bistår prosjektledelsen med kommunikasjonsarbeidet.

Les mer

Mannheimer har siden 2010 bistått fiskefôr-produsenten Cargill med rådgiving, merkevarebygging og innholdsproduksjon.

Les mer