Blogg

Fanget av Facebook

Du har helt sikkert fått med deg at det er krisestemning i mediebransjen. Mediene skriver jo selv om nedbemanning, utflytting, sammenslåing og papiravisens død.

Tellef Raabe
Av Tellef Raabe (LinkedIn, Facebook, Twitter)

 

Det du kanskje ikke visste, er at Facebook er årsaken til mye av bekymringene. Stadig mer av trafikken til artikler går via Facebook. Sannsynligvis leser du også denne teksten, fordi du klikket på en Facebook-lenke. De artiklene som blir aller mest lest, er som regel de som «går viralt» på Facebook. Det er egentlig ikke et poeng å nevne Twitter, Snapchat eller Instagram; opp mot 80 prosent av all trafikk går via Facebook, og mestenparten foregår på mobil.

Faksimilie 1

Faksimile nr. 1: For ett år siden var mobilandelen 41%. Trolig er den allerede over 60%.

Hvordan påvirker dette din markedsføringsstrategi?

Min hypotese er at den sosiale konteksten til teksten veier like tungt som merkevaren til kilden. Om du, som meg, leser artikler via Facebook vil du legge merke til hvem som delte saken, hva personen skriver, og hvor mange som liker innlegget. Er personen en venn jeg bruker å være enig med? Er vennene mine enig i innholdet? Facebooks algoritmer prioriterer slikt innhold, også fordi du selv vil det.

Mer konkret: Dersom et innlegg ikke får fem «likerklikk» innen fem minutter, kveler Facebook «reach» (hvor mange som ser innlegget). Dessuten prioriteres innlegg fra private kontoer, heller enn «pages». Facebook kan dermed gjøre at ditt budskap ikke når ut.

Faksimile 5

Faksimile nr. 2: Siste oppdatering fra Facebook: Korte statusoppdateringer fra venner uten lenker blir ikke bare dyttet opp i nyhetsstrømmen din; fonten er nå også større.

Den sosiale konteksten til teksten veier altså like tungt som din merkevare i seg selv. Du må jobbe på lag med Facebook for å spre budskapet ditt. Du kan sponse en post, men organisk (naturlig) spredning fungerer best. Det er innholdet og engasjementet som teller, heller enn markedsføringsbudsjettet.

Et ekstremt eksempel på dette, er denne private Facebook-oppdateringen:Faksimile 8-1

Faksimile nr. 3: Dyrhols status fra privat profil, gjort offentlig.

Som man kan lese i Dagbladet, ble statusen delt av mer enn 20.000, før mediene omtalte saken. I etterkant av godt leste nettsaker hos VG, nevnte Dagbladet, Bergens Tidende og TV2, var økningen i antall delinger knapt merkbar. Organisk viralitet på Facebook var soleklart mest verdifullt. Sosial markedsføring er altså, i mange tilfeller, nøkkelen til suksess.

Dette har flere praktiske implikasjoner for din bedrift. For eksempel betyr det at en viktig kunngjøring fra bedriften, for eksempel lanseringen av et nytt produkt, kan skrives som offentlig oppdatering fra sjefens private profil. En kan enkelt velge om oppdateringen skal gjøres privat (for sjefens egne venner), eller offentlig (kan leses og deles av alle). Dersom bedriftens ansatte så hjelper til med å «dele» statusen, vil budskapet nå langt. Bedrifter bør forvente at deres ansatte er ambassadører også på sosiale medier. I 2016 er en privat profil ikke lenger privat.

Oppdateringene er dramatiske nyheter for mediebransjen. For hvem som helst kan kommer til orde på Facebook, uten redaksjonell kontroll.

Faksimile 2

Faksimile nr. 4 «Gubber» som Kjetil Rolness trenger ikke aviser for å fremme meningene sine. Hans private Facebook-profil følges av over 18.000 personer, nesten fire ganger så mange som «følger» Aftenposten Si ;D.

Samtidig kan Facebooks siste oppdateringer være gunstige for deg og din merkevare. I alle fall dersom budskapet ditt får «folk flest» til å like og dele.

TIPS

  1. Prioriter. Facebook er din viktigste markedsføringskanal. Skru på autopubliseringsfunksjon for Twitter og LinkedIn.
  2. Annonsér. Facebook prioriterer innhold fra private kontoer. Om din bedrift poster et innlegg, bør bedriftens ansatte dele videre fra sine private kontoer. En privat profil er ikke lenger privat i 2016.
  3. Eksperimenter. Hva med å gjøre annonsering av et nytt produkt mer personlig? Kanskje personen bak produktet skal lansere det gjennom sin profil, slik at budskapet kan spres organisk.
  4. Følg opp. Sørg for at dine ansatte liker ett nytt innlegg når det er ute. Om man ikke får fem likerklikk på fem minutter, drepes «reach».

 

Foto: Helge Skodvin

Relaterte saker

Blogg

Remedier for sosiale medier

– Sosiale medier er en arena for merkevarebygging, sier Anette. – Med innhold som engasjerer og en tone som kler deg blir du tydelig og troverdig.



Av Mannheimer