Blogg

To tips som sikrer at innholdet ditt blir lest

Vil du skrive godt – og samtidig være sikker på at innholdet ditt blir lest? Prøv vår to-trinnsoppskrift!

Lene Bergmann, daglig leder i Mannheimer

Godt innhold er tydelig, relevant og troverdig – og besvarer et problem eller utløser en emosjonell respons hos kunden. Når vi i Mannheimer produserer innhold, begynner vi alltid med å stille spørsmål.

Trinn 1: Still de fire riktige spørsmålene!

  • Hvilket problem vil budskapet løse for kunden min?
  • Hvorfor vil kunden lese det?
  • Hva ønsker du at kunden skal huske etter å ha lest det?
  • Hvorfor skriver jeg dette?

Dess nærmere du kommer et klart svar på disse spørsmålene, jo nærmere er du godt innhold.

Når du har skrevet teksten og besvart de fire spørsmålene er det tid for å gjøre innholdet enda mer relevant og troverdig. Vi anbefaler at du jobber deg gjennom innholdet med følgende tre stikkord for øyet:

Trinn 2: Si de tre magiske ordene!

  • Forståelse: Repeter det viktigste og gjør innholdet så enkelt som mulig, uten å fordumme det eller miste tråden. Slik sikrer du at kunden forstår budskapet.
  • Verdi: Kundene må forstå verdien av budskapet, ellers så mister du dem. Løser innholdet et problem – eller utløser det en en emosjonell respons hos kunden? Jackpot!
  • Troverdighet: Hvem er det som formidler innholdet, og er vedkommende troverdig innen feltet sitt? Er innholdet godt og korrekt formulert? Jo høyere troverdighet, jo enklere er det å få budskapet til å sitte.

Relaterte saker

Blogg

Arbeidspraksis og krise på samme tid

Vår praktikant Filip forteller om en praksisperiode preget av krise og unike kommunikasjonsutfordringer, men også stor fleksibilitet og tillit gjennom ansvar.

Blogg

Onkel Lauritz e på nettvideo

Keen på å teste ut en ny digital kanal eller et nytt digitalt verktøy? Vi gir deg rådene du trenger før du setter i gang!

Blogg

11 råd til krisekommunikasjon

11 krisekommunikasjonstips på Mannheimersk! Det å være åpen, tydelig og medmenneskelig bør være retningsgivende i alle kriser, men kanskje spesielt i kriser som rammer menneskers hverdag.

Blogg

Inkasso til kemneren

Kjære kemneren. Tre personer med doktorgrad har lest gjennom brevet ditt, og ingen har tydet det på første forsøk.