Arg, vi VET det er vanskelig, og vi når ikke alltid helt opp selv, men: Klarer du å gjøre innholdet ditt relevant for kundene, så ligger du allerede et hestehode foran konkurrentene.
Av Lene Bergmann, daglig leder i Mannheimer
Vi har noen tips:
– Gjør god research! Oversikt over feltet eller debatten du skriver deg inn i, er en forutsetning om du skal klare å være interessant. Slik unngår du å gjenta andre, mangle poenger eller tråkke i salaten.
– Ikke vær kjedelig! Om målet ditt er å bli lest av flere: tilfør noe nytt, noe annerledes eller noe uventet.
– Unngå de verste klisjeene! Leserens bullshit-alarm går fort om man svømmer i moteord, fagsjargong eller pynteord – og da kan det være vanskelig å bli tatt alvorlig.
– Vis hvorfor du er interessant! Er du så veldig interessant, da? Ja? Ikke bare si at du er det. Vis det! Gjennom å dele kunnskap, gi tips og råd og vise til gode eksempler gjør du deg straks mer interessant og relevant for leseren.
– Heng deg på dagsaktuelle diskusjoner! Delta i det offentlige ordskiftet når fagfeltet ditt er på dagsordenen. Vis ekspertisen din, så gjør du automatisk deg selv, merkevaren din eller fagfeltet ditt relevant.
– Husk rettskrivingen! En tekst som er full av feil blir sjelden tatt på alvor og mister dermed automatisk relevans.
Og du, en liten ting til slutt: Snakk med, og lytt til kundene dine! Jo mer innhold du produserer, jo mer tilbakemelding får du gjerne på innholdet – og jo mer spisset kan du levere neste gang. Lykke til!
PS: Trenger du en hjelpende hånd? Kontakt oss på post@mannheimer.no