Blogg

Bli ny – hvordan da?

I forrige innlegg forklarte vi bakgrunnen for vårt #hamskifte. Men hvordan går vi fram for å endre eller utvikle en merkevare? Og hvilke fordeler har vi (forhåpentligvis) i vente?

Hvem er vel bedre til å svare på disse spørsmålene enn merkevareekspertene! Ina Stølen (t.v) er daglig leder i strategiselskapet Brandity, og Elise Sæle (t.h) er daglig leder i designbyrået Haltenbanken. Begge utvikler merkevarer, gjennom henholdsvis innsikt og design.

strategiselskapet BrandityDesignbyrået Haltenbanken


Innsikt = strategisk grunnlag

– Innsikt er kunnskap om merkevaren og markedet, sier Stølen. – Bedriftene som kommer til oss, har behov for å oppfylle en ambisjon eller løse et problem. Vi finner ut hvor skoen trykker. Er det lønnsomheten? Kommunikasjonen? Vil man selge mer eller selge til flere? Målet er at merkevaren skal bli den som målgruppen tenker på først, såkalt «top of mind», og den mest relevante og attraktive for deres behov.

Brandity hjelper deg med å skaffe innsikten og strategigrunnlaget du trenger for å sikre at endringen blir treffsikker. – Jobben vår er å skaffe innsikt både i bredden og dybden – grunnlaget er både statistikk og detaljert brukeratferd. Hvordan er konkurransesituasjonen i markedet? Hva synes målgruppen er viktig, kult, nyttig eller håpløst? Gjennom dybdeinnsikt arbeider vi med atferd og preferanser. De små nyansene hos sluttbrukeren kan danne grunnlag for nyskaping for merkevaren.

– Deretter må strategi bli til taktikk. Da overleveres stafettpinnen til designere, kommunikasjonsbyrået, reklamefolk eller produktutviklingsavdelingen – strategien settes ut i livet.

Design = posisjonering og forankring

Sæle tar gladelig i mot stafettpinnen. – Design bygger på analyse, grundig innsikt i marked og kundens behov. Design spisser forretningsstrategien din og forbedrer tjenestene og produktene du leverer. På slutten av en designprosess står merkevaren sterkere.

– Vi begynner med å spørre kunden: Hvor vil du med merkevaren – hvor skal bedriften? Hva er forretningsideen? Hva er posisjonen din i markedet nå, og hva ønsker du at den skal bli? Vi får ofte forespørsel om en konkret løsning – som en ny nettside og visuell profil – men det viser seg gjerne at kunden har behov for en større prosess.

En ny designprofil gjør merkevaren mer interessant og er et synlig resultat av designprosessen. Det er viktig at selve det visuelle uttrykket gjenspeiler hvem bedriften er, hvis ikke kan det oppstå en forventningsbrist, og merkevaren mister troverdighet.

Brukerfokus = lønnsomt!

Både Stølen og Sæle framhever viktigheten av å tenke kundeorientert mer enn produktorientert. – I designprosessen er vi opptatt av å dekke både funksjonelle og emosjonelle behov hos brukeren, sier Sæle.

Det lønner seg, mener Stølen: – Det handler om å bruke pengene på riktig plass. Målgruppekunnskap er grunnleggende. Hva er viktigst? Hva får vi igjen for det? Har brukeren behov for en knapp, hjelper det ikke å bruke masse penger på å utvikle en bryter.

Store fordeler – også innad i bedriften

Sæle erfarer at designprosessen er klargjørende for bedriften, også internt. – Verdiene i merkevaren din forankres i de ansatte. Dette er en effekt vi opplever at mange kunder ikke har tenkt på i forkant. Du får en økt bevissthet om merkevaren din – den er jo summen av alle som faktisk jobber i bedriften. I forbindelse med en omstilling eller fusjon kan en designprosess flytte fokus mot framtiden, påpeker hun.

Stølen er enig: – Bedriften får en ny giv, og de ansatte får større eierskap til merkevaren. En slik prosess er gøy og engasjerer de ansatte – resultatet er en større intern stolthet. Samtidig blir du en mer attraktiv arbeidsgiver for nye, kloke hoder.

Fordelene med å utvikle eller endre merkevaren din:

  • Du viser verdien merkevaren din gir – på en oppdatert og forståelig måte.
  • Du forankrer verdiene i merkevaren i de ansatte.
  • Du får økt intern stolthet og engasjement.
  • Du blir en mer attraktiv arbeidsgiver.
  • Du blir mer interessant og synlig med et tidsriktig uttrykk.
  • Du vinner oppmerksomhet i markedet og blir merkevaren kunden tenker på.

 

Relaterte saker

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Mann + heim + er

Farvel Språkfolk, hallo Mannheimer! Bli med bak kulissene i prosessen som førte til vårt nye navn.






Av Mannheimer

Blogg

Du glemmer ikke en forelskelse

Fem strategiske råd om rebranding: Hvorfor er effekten av design avhengig av god tekst – og omvendt? Her er femte blogginnlegg om vårt store hamskifte!

Av Mannheimer

Blogg

Skriv for leseren!

Hva var viktig for oss da vi forfattet tekster til den nye profilen og nettsiden vår? Vi deler tekstforfattertips i fjerde blogginnlegg om vårt store hamskifte!




Av Mannheimer