Blogg

Du glemmer ikke en forelskelse

Nå nærmer det seg profil- og navneskifte med stormskritt. Vi gleder oss til å vise dere vår nye plattform! Med oss har vi de samme skarpe hodene og skal levere de samme smarte tjenestene – med den samme språklige kjærligheten som før.

Vi fortsetter med å gi dere innblikk i rebranding-prosessen vår og denne gangen skal vi ta for oss forholdet mellom tekst og design. Hvorfor er effekten av design avhengig av god tekst – og omvendt?

Stine Karlsen, daglig leder i designbyrået Karlsen AS, gir oss noen gode svar. Hun har jobbet med design og merkevareledelse i mange år, og har lang erfaring med å definere hvilken verdi design og språk gir til kunden.

Bilde av Stine Karlsen

– Hva er ditt forhold til språk og godt innhold, Stine?

Den følelsen sitter i magen. Godt innhold gir en god forståelse, at ting stemmer, at man først og fremst stopper opp fordi man blir nysgjerrig og interessert uten å vite hvorfor. God kommunikasjon, visuell eller tekstlig, skal ta grep og gi et lite blink av nyforelskelse. Du glemmer ikke en forelskelse!

– Hvorfor er samspillet mellom tekst og design viktig?

Fordi det vekker følelser! Design handler om kommunikasjon som skal nå et mål. Vi skal spisse merkets omdømme ved at de får de beste kundene til sitt produkt eller tjeneste. For at dette skal skje, må det være en symbiose mellom flere faktorer. Først og fremst en spisset strategi, velvalgte tiltak, en plan for hvordan kommunisere, et språk og et konsept tilpasset ulike kommunikasjonsområder.

Et kommunikasjonskonsept er helt avhengig av et tydelig budskap og en god tekst. Form og farge i seg selv er ikke en fullverdig designløsning, det er først i møte med et overordnet budskap byrået kan skape en posisjon som skiller et merke fra et annet.

– Hva skjer når det ene nedprioriteres?

Når tekst nedprioriteres, vil et merke risikere å ikke bli valgt eller forsvinne fra radaren hos forbruker. Kunden kan bli overlesset av fakta og informasjon og må bruke krefter på å fortolke informasjon og deretter merket. Dette er en svært slitsom prosess for en kunde! Og dernest vet vi at kunder gjerne velger ut fra en magefølelse. Hvordan kan noen tørre å nedprioritere tekst?

– Har du et godt eksempel på helhetlig rebranding?

Jeg vil trekke fram arbeidet med å lage en god visjon. Språkfolk og Karlsens jobbet med Norsk Sjømatsenter for noen år tilbake. Karlsens kjørte den strategiske workshopen i forkant hvor merkets potensial ble synliggjort. Vi utfordret selskapet selv å komme med en visjon, og fikk et utkast som var introvert og et minste felles multiplum av hva selskapet gjør og hvor de vil.

Språkfolk endret perspektivet fra introvert til ekstrovert. Vi lagde derfor en visjon hvor effekten for både ansatte og kunde ble fokus.

Innhold tekstforfatter Norsk Sjømatsenter

Fra å være en kunnskapsbedrift med fokus på nettverksbygging, ville vi få dem til å snakke om gleden til faget. I åpningstalen fra daglig leder for Norsk sjømatsenters nye matteater på Fisketorget kunne vi stolt høre daglig leder si: «Vår visjon er: Fra kunnskap til lidenskap!». Dette ledet deretter videre til merkeløftet «La sjømat begeistre», noe vi også er svært fornøyd med. I dette rommet har vi enormt mye vi kan gjøre konseptuelt, tekstlig og designmessig. Det enkle er ofte det beste.

– Hva er viktig å tenke på når man rebrander?

Rebranding har Karlsens gjort for flere av våre kunder. Jeg tolker rebranding som en strategisk jobb hvor man endrer posisjonen slik at man blir gjenoppdaget hos eksisterende kunder og oppdaget av nye markeder.

All merkevarebygging handler om å treffe kunden i hjertet, og følelsen av at tjenesten forenkler ens liv, eller at man har gjort et godt valg. Lojalitet sitter ikke bare mellom ørene, men også i magen.


Stines fem råd om rebranding:

  1. Det første du må spørre deg er HVORFOR rebrande: Hvilke mål på bunnlinja har bedriften og hvilken effekt skal man ha hos kundene? Hva er merkets oppgave for kunden? Det er en god miks av funksjonelle og emosjonelle faktorer. Noen ganger må man se om det er virkemiddel gjennom tekst og design som kan gi riktige assosiasjoner. Kanskje er ikke løsningen bare en ny logo?
  1. Hvilke emosjonelle faktorer ligger til grunn for at målgruppen skal velge merket ditt? Her ligger nøkkelen til den type kommunikasjon som kan skille ditt merke fra andres.
  1. Ikke overse konkurrentene! Konkurrentene dine avgjør om du kan ta en sterk posisjon i en kategori, om du har noe som er annerledes og like sterkt som de beste. Hva er dine konkurrenter gode på?
  1. Når du har staket ut en kurs er det svært enkelt å jobbe ut kreative løsninger. Et definert rammeverk tillater ulike kommunikasjonsmetoder og man kan designe en profil som underbygger veivalgene. Jeg bruker ofte en enkel metafor som «volumknapp» overfor kundene våre. En god balanse mellom tekst og design tillater enklere bruk av virkemidler. Som designer ønsker vi gjerne å vekke oppmerksomhet uten å skru volumet på fullt.
  1. Ta prosessen på alvor. Du har bare ett førsteinntrykk.

Relaterte saker

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Mann + heim + er

Farvel Språkfolk, hallo Mannheimer! Bli med bak kulissene i prosessen som førte til vårt nye navn.






Av Mannheimer

Blogg

Skriv for leseren!

Hva var viktig for oss da vi forfattet tekster til den nye profilen og nettsiden vår? Vi deler tekstforfattertips i fjerde blogginnlegg om vårt store hamskifte!




Av Mannheimer

Blogg

Strategisk samarbeid

Ekstra kapasitet og kompetanse – hva innebærer det å leie en ekstern kommunikasjonsavdeling? Her er tredje blogginnlegg om vårt store hamskifte!


Av Mannheimer