Blogg

Hva er det med intern- kommunikasjon?

Skal du overleve i jungelen, planlegger du. Og planlegging er å tenke, dele, oppdage og beslutte – i en skog av hjelpeløshet, forvirring, overmot, skråsikkerhet og usikkerhet.

bilde 1

Av Arnt Roger Aasen, kommunikasjonsdirektør i Webstep

Ett av de klokeste, dyktigste, mest ydmyke og handlekraftige menneskene jeg kjenner utfordret meg til å si noe om hvordan man lykkes med ledelse gjennom internkommunikasjon. Det måtte tenkes. Ikke fordi det er så vanskelig, men mer fordi det handler om hvem jeg er og hva jeg gjør når jeg jobber sammen med andre. Eller hva jeg burde ha gjort.

Internkommunikasjon. Smak på det ordet. Det høres ut som de indre delene av oppvaskmaskin – komplisert og kjedelig. Urettferdig, siden internkommunikasjon handler om den viktigste forutsetningen for å lykkes eksternt. Skal du lykkes der ute, må du nemlig begynne der inne.

La meg hjelpeløst forsøke å forklare

Et selskap kan sammenliknes med en gruppe mennesker som skal overleve i jungelen. De kan bli forgiftet eller skadet, rundlurt eller forvirret – og spist levende. Utfallet styres noen ganger av tilfeldigheter og bagateller, gjerne i serie og på kort tid. Men oppsiktsvekkende ofte styres det av dårlige forberedelser, samt manglende involvering og samarbeid. Så hva er første bud i forberedelsene?

Skal du overleve i jungelen, planlegger du. Og planlegging er å tenke, dele, oppdage og beslutte – i en skog av hjelpeløshet, forvirring, overmot, skråsikkerhet og usikkerhet. Det er å prøve og feile, stille opp og rive ned. Dette gjør du best sammen med andre – hele tiden, systematisk og med et åpent sinn. Internkommunikasjon som styringsmiddel er common sense, ikke fordi det ikke er skrevet hyllemeter om temaet, men fordi du antakelig ikke overlever med mindre du gjør det til common sense. Når du jobber må du nemlig handle fortløpende, oftest ut fra ryggmargreflekser – som heldigvis er farget av alt du har utdannet deg til, opplevd, reflektert over og har talent til.

Tre gode råd (som det til enhver tid er overkommelig å huske):

1. Du må dele

Du trenger medspillere, folk som vet hva du tenkte, fikk lov å spille inn ideer, korrigere deg, få deg til å skifte retning – og oppleve at du gjorde akkurat det. Jo flere ganger du involverer folk, jo bedre er det. Ikke bare fordi det er enklere å vinne da, opplagt nok, men fordi det er enklere å takle nederlagene, lære av dem og komme seg videre.

2. Du er ikke spesielt mye smartere enn andre (og du har to ører og en munn du, også)

Kjedelig selvfølgelig, men sant. Har du et godt lag får du spilt inn ideer, motforestillinger, suksessfaktorer og farer i en lapskaus verdig Bocuse d’Or. Er du dyktig, klarer du å hente ut kunnskap og se sammenhenger, utfordringer og løsninger. Deler du disse resonnementene internt i tillegg, kan du antakelig lære enda mer, og få medspillere som higer etter å hjelpe deg, som setter pris på deg, og systematisk kommer til å spille deg bedre – og bli bedre selv. Det ligger en veldig kraft i å menge seg med folk som er smartere enn deg selv.

3. Du må handle, iverksette – og leve med det

Det finnes ikke den ting i verden som ikke kan utsettes, ihjel-analyseres og fortrenges. Har du gjort hjemmeleksen sammen med medarbeiderne dine, må du – eller organisasjonen – treffe beslutninger, gjøre valg, sette strøm på, som enkeltpersoner, prosjektgrupper, avdelinger, samarbeidspartnere, clustere. Skaler så langt du vil. Internt kan være så mangt. Vondt og vanskelig, kanskje, men det må gjøres. Tenke, vurdere, endre, beslutte, iverksette. Kombinerer du dette med lov til å feile er det lite som kan stoppe deg.

Internkommunikasjon handler om å legge interne forutsetninger for å lykkes eksternt. Det handler om å involvere, skape vinnerlag, kolleger som heier på deg, og som heiser deg opp igjen hvis du faller. Det handler om å legge grunnlaget for klemmer når du går på trynet og klapp på skulderen når du trenger det. Det handler om svakhet og styrke, mot og usikkerhet. Og ikke minst: Det handler om egoer som krymper og resultater som fordobles. Det er nesten det verste.

Hipp, hipp!

Webstep AS

  • – leverer ekspertkompetanse innen IT, på tvers av bransjer og sektorer.
  • – har 400 ansatte i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Stockholm og Malmø.
  • – har som mål å levere dyktige og erfarne seniorkonsulenter som bruker ledende teknologier i arbeidet med å skape faktisk verdi for kundene.

 

 

Relaterte saker

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Mann + heim + er

Farvel Språkfolk, hallo Mannheimer! Bli med bak kulissene i prosessen som førte til vårt nye navn.






Av Mannheimer

Blogg

Du glemmer ikke en forelskelse

Fem strategiske råd om rebranding: Hvorfor er effekten av design avhengig av god tekst – og omvendt? Her er femte blogginnlegg om vårt store hamskifte!

Av Mannheimer

Blogg

Strategisk samarbeid

Ekstra kapasitet og kompetanse – hva innebærer det å leie en ekstern kommunikasjonsavdeling? Her er tredje blogginnlegg om vårt store hamskifte!


Av Mannheimer

Blogg

Bli ny – hvordan da?

Hvordan endrer eller utvikler man merkevaren sin? Og hvilke fordeler kan det føre med seg? Her er andre blogginnlegg om vårt store hamskifte!



Av Mannheimer