Blogg

Intervjuet – en slags sjekkliste

Vi i Mannheimer følger som regel et sett med kjøreregler når vi intervjuer, som neppe er unike for oss og som mange journalister selvsagt har under huden.
Vi håper likevel at disse tipsene kommer til nytte for deg som er tekstforfatter og som skal møte ukjente mennesker for små og store intervjuer.

I løpet av en uke snakker vi med mange ulike mennesker, som brenner for ulike ting og har ulike erfaringer med og forventninger til å bli intervjuet. De aller fleste synes det er skikkelig stas å få lov å snakke om seg selv og det de driver med – og det er ganske stas for oss å bli kjent med dem.

Noen er nervøse, andre er rutinerte, og et mindretall er helt uinteresserte. Jobben vår er å spørre, lytte, hente ut korrekt informasjon, finne en interessant vinkling, finne de gode historiene og formidle alt dette tilpasset målgruppen, mediet og publikasjonen.

Hvert eneste menneske vi intervjuer er en viktig og uvurderlig kilde, uansett sak. Han eller hun skal føle at vi vier dem all vår oppmerksomhet, selv når vi står på hodet og må gjøre intervjuet per telefon på vei til et møte. Det skjer av og til. Noen ganger har vi datamaskinen eller en notatblokk til rådighet, en sjelden gang båndopptaker, andre ganger må vi ta alt på sparket og notere ned i etterkant.

Her er våre intervjutips:

Avtal et tidspunkt med intervjuobjektet. Vi sender som regel en mail eller sms, der vi forklarer hvorfor vi kontakter hen og spør om de har tid til en prat på et angitt tidspunkt. Foreslå gjerne en dag, formiddag eller ettermiddag, og gjerne et konkret tidspunkt («passer det med en prat onsdag kl. 10.00?). Gi gjerne beskjed om at du er fleksibel i løpet av dagen og be hen foreslå et annet tidspunkt dersom ditt ikke passer.

Sett av tid. Dette varierer selvsagt med oppdrag og budsjett. For mine «typiske» kunder tar et telefonintervju sjelden mer enn 20 minutter. Ansikt til ansikt kan det ta mer tid, fordi samtalen vil flyte mer naturlig (og du får en helt annen relasjon til intervjuobjektet). Sett av en time, selv om du kanskje bruker bare 30 minutter på selve samtalen så skal dere gjerne småprate litt i forkant og etter, og kanskje drikke en kopp kaffe underveis.

Les deg opp i forkant. Da får intervjuobjektet tillit til deg – du viser interesse, du har googlet dem, du har lest tidligere intervjuer, du har sjekket ut hjemmesiden eller Instagramkontoen deres. Hva stikker seg ut? Hvilke spørsmål må hen «alltid» svare på og hvordan kan du vinkle spørsmålene annerledes? Hva tror du målgruppen vil være interessert i å lese om? Noen ganger får du bare 10-15 minutter til å lese deg opp, men det hjelper!

Forbered spørsmål og finn vinkling. Bli kjent med intervjuobjektet med et par åpne spørsmål, om hva de driver med og bakgrunnen deres («Fortell om…», «Hvordan vil du beskrive…»), før du spisser spørsmålene mot aktualiteter, ting de har skrevet eller gitt ut («Hvordan opplever du…», «Jeg ser du har uttalt at…, kan du utdype dette?».

Intervjutid! Introduser deg og led intervjuobjektet gjennom intervjuet i forkant. Forklar vinklingen du har tenkt ut, hva du vil fokusere på og hva du vil runde av med.

Husk å lytte. Det er ikke alltid et intervju lar seg planlegge i forkant – noen ganger havner en på et skikkelig interessant villspor. La hen snakke, men hold fokus. Dersom hen babler i vei så er det helt ok å gi beskjed om at «dette høres veldig interessant ut, men jeg lurte litt mer på hva du tenker om…».

Oppsummer intervjuet mot slutten av samtalen. Gi korte stikkord om hva dere har snakket om og hvilke hovedpunkter du vil fokusere på. Spør om det er noe hen vil legge til. Spør om hen vil lese gjennom saken (de fleste vil det) og forklar når du må ha korrigeringene på plass og når saken har deadline.

Skriv ut saken. Dette punktet utdyper vi gjerne en annen gang. Gyv løs på tastaturet!

Send teksten til gjennomlesning. De fleste ønsker en sitatsjekk av intervjuet sitt. Si takk for sist og takk for samtalen. Gi beskjed igjen om når du må ha tilbakemelding og når saken har deadline.

Gjør de nødvendige korrigeringene. Dersom du har gjort flere eller større endringer sender du teksten i retur til hen og ber hen bekrefte endringene.

Få en kollega til å korrekturlese teksten kjapt. Gi beskjed i forkant slik at din kjære kollega kan planlegge å kaste et skarpt blikk på teksten din. Hos Mannheimer kvalitetssikres alle tekster av en kollega.

Overlevering! Send saken fiks ferdig til kunden din.

Relaterte saker

Blogg

Å skape tillit og engasjement

Det er ikke alle som vet at innholdsmarkedsføring skaper et større tillitsforhold mellom kunde og bedrift enn tradisjonell reklame.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Mannheimer møtte klyngen

Mannheimer elsker klyngen sin – hvordan kan vi samarbeide mer og bedre med hverandre?





Av Mannheimer

Blogg

Skriv for leseren!

Hva var viktig for oss da vi forfattet tekster til den nye profilen og nettsiden vår? Vi deler tekstforfattertips i fjerde blogginnlegg om vårt store hamskifte!




Av Mannheimer

Blogg

Hva har du i verktøykassen?

Det er vanskelig å motiveres til å bruke språket godt når rødpennen er det eneste redskapet i verktøykassen.




Av Mannheimer

Blogg

Språk + strategi = verdi!

Spar tid og penger: Hvorfor lønner det seg å bruke språk strategisk? Hvordan måler vi verdien av godt språk? Lene deler tanketips.


Av Mannheimer