Blogg

Mann + heim + er

Høsten 2014 ble et vendepunkt. Etter flere år med voksesmerter fant vi ut at vi måtte rebrande merkevaren vår hvis vi skulle kapre den markedsposisjonen vi ønsker oss. I tillegg til en ny visuell profil resulterte prosessen i et helt nytt navn.

Hvorfor?

Navneprosess er en rådgivingstjeneste vi tilbyr til små og store bedrifter. Dette er ofte kunder som befinner seg i en omstillingsprosess, og som vil vokse – slik som oss. Bakgrunnen kan være et eierskifte eller at bedriften ønsker å endre eller utvide tjenestetilbudet sitt. De opplever at navnet ikke er representativt for merkevaren – slik som oss.

Vi opplevde at vi måtte forklare merkevaren vår – navnet begrenset oss heller enn å åpne for muligheter: «Språkfolk ja, så dere driver med korrektur og sånn?». Når kommunikasjon er målet, så er språket fremdeles vårt fremste verktøy, men håndverket er kun veien til målet – ikke målet i seg selv.

Sømmene i Språkfolkdrakten var sprengt. Nå kler vi oss i en merkevare som gjør at vi strammer oss opp litt ekstra. Mannheimer er resultatet, men hvordan ble det unnfanget?

Hvordan?

En navneprosess begynner med innsikt. Hvem er kunden, hva er tjenestene deres og hva vil de bli? Hvilke mål vil de nå, hvordan ser markedet ut og hvordan skiller de seg fra konkurrentene sine? Når vi har kartlagt behovene og formulert målsettingene, som ofte kan endre seg underveis i innsiktsprosessen, begynner den kreative prosessen.

Det starter med en fri assosiasjonsrunde. Herfra handler det om å sortere, kategorisere, eliminere, argumentere, justere – det danner seg et bilde av hvilke retninger som kan kle merkevaren vi arbeider med. Før vi presenterer ulike alternativer for kunden, undersøker vi tilgjengelighet og konnotasjoner for navnene.

Hva?

Underveis gikk vi retning av å finne et egennavn som vi kunne gi sin egen identitet. Et av alternativene tok utgangspunkt i etternavnene til de to partnerne i bedriften. Kombinasjoner av Vindheim Svardal og Bergmann ble knadd og kvernet. Mannheimer skilte seg ut som en tidlig favoritt – elegant og tøft samtidig, med positive konnotasjoner.

Mannheimer var ett av tre navn som ble med til siste runde i navneprosessen. Vi testet alternativene overfor styret og designbyrået vårt, Haltenbanken, før vi tok en beslutning – ikke helt uten sommerfugler i magen.

Navnevalget bidrar til den strategiske utviklingen vår. Vi mener at et godt navn styrer bedriften i riktig retning og åpner dører til de kundene og markedene man ønsker å nå. I tillegg skal navnet gi en god magefølelse: «Ja! Dette er oss!». Mannheimer oppfyller alle disse kravene.

Stå stødig, sikt høyt

Nå har vi endret profil og navn, og utvidet tjenestene våre. Samtidig tar vi vare på metodene og mannskapet – vi er et nøye sammensatt lag som gleder oss til å gå på jobb sammen hver eneste dag. Mannheimer er noe helt nytt, samtidig som det er forankret i menneskene som jobber her.

Mannheimer står stødig og sikter høyt. Flere har assosiert navnet til et fjell – det er ikke tilfeldig. Mannheimer tar oss til nye høyder – vi håper du vil klatre med oss!

Illustrasjon fjell

Relaterte saker

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Du glemmer ikke en forelskelse

Fem strategiske råd om rebranding: Hvorfor er effekten av design avhengig av god tekst – og omvendt? Her er femte blogginnlegg om vårt store hamskifte!

Av Mannheimer

Blogg

Skriv for leseren!

Hva var viktig for oss da vi forfattet tekster til den nye profilen og nettsiden vår? Vi deler tekstforfattertips i fjerde blogginnlegg om vårt store hamskifte!




Av Mannheimer

Blogg

Strategisk samarbeid

Ekstra kapasitet og kompetanse – hva innebærer det å leie en ekstern kommunikasjonsavdeling? Her er tredje blogginnlegg om vårt store hamskifte!


Av Mannheimer