Blogg

Mannheimer møtte klyngen

Møt André er DesignArena sin møteplass for medlemsbedriftene. Denne gangen var det Mannheimers tur til å presentere. Hvem er vi, hva gjør vi og hvordan kan vi samarbeide med andre?

Vi har en innrømmelse å komme med: Vi elsker å snakke om oss selv og måten vi jobber på. Vi digger å vise fram eksempler på klar kommunikasjon som har gjort kundene våre tydelige og synlige. Vi gleder oss over å kunne formidle kunnskapen vår til andre slik at de kan dra nytte av den.

Andre runde med Møt André ga oss muligheten til å gjøre dette, foran fine folk i designklyngen vår. Mange kjente fjes, noen ukjente, med det til felles at vi ønsker å samarbeide mer med hverandre og bidra til å styrke designregionen Bergen.

Vi startet med å gjenta oss selv: Det hjelper ikke å gjøre bra ting dersom ingen vet om at du gjør det! Du må kommunisere det, og du må ha en plan for hvordan du skal kommunisere det. Mange vet at de bør være tilstede i sosiale medier, men få vet hva de faktisk skal gjøre når de er der.

Vi snakker samme språk

Mannheimer er det eneste rendyrkede kommunikasjonsbyrået i klyngen og vi jobber tett med flere av designbyråene i Bergen. Vi vet hvordan designerne tenker og vi snakker samme språk. Her kan vi gjøre hverandre bedre, samtidig som vi får kunden og produktet eller tjenesten deres til å skinne. Vinn-vinn for alle parter!

Utfordringen vår er å ta plass tidlig i disse prosessene. Mange kunder ringer oss i siste liten, og vi ser at skriftlig kommunikasjon ikke blir prioritert hos mange av byråene. Resultatet kan se fint og fjongt ut, men helheten kommuniserer ikke tydelig nok og det blir vanskeligere for brukeren å forstå hva hun skal gjøre eller forstå verdien av produktet som leveres.

Anette og Lene presenterer Mannheimer


Mer lønnsomme prosesser sammen

Oppfordringen til klyngen er klar: ring oss! Hos Mannheimer har vi både kompetanse og kapasitet til å heve kvaliteten på prosjektet, hjemmesiden, strategien eller kampanjen.

Tydelig kommunikasjon er lønnsomt. Vi stiller de riktige spørsmålene, alle spørsmål blir besvart, målet blir klart definert og vi slipper å bruke unødig tid på uklarheter underveis i prosessen. Rutinerte tekstforfattere får jobben gjort kjappere og bedre enn en passe skrivefør (men ellers drivende dyktig) designer.

DesignArena oppsummerer selv: «Vi har med andre ord fortsatt en utfordring når det kommer til å kommunisere ut hvor avgjørende det er å ta med designere og kommunikasjonsstrategier fra starten i ethvert prosjekt. Det lønner seg alltid!»

Godt sagt – vi gleder oss til å følge klyngen videre og inngå nye samarbeid med ambisiøse bedrifter i designregionen Bergen!

Takk til DesignArena og Cecilie Bannow for lån av bilder herfra.

Relaterte saker

Blogg

11 råd til krisekommunikasjon

11 krisekommunikasjonstips på Mannheimersk! Det å være åpen, tydelig og medmenneskelig bør være retningsgivende i alle kriser, men kanskje spesielt i kriser som rammer menneskers hverdag.

Blogg

Å skape tillit og engasjement

Det er ikke alle som vet at innholdsmarkedsføring skaper et større tillitsforhold mellom kunde og bedrift enn tradisjonell reklame.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer