Blogg

Språk som merkevarebygging

Kan måten vi snakker til kundene på være det som får virksomheten til å vokse?

Av Lene Bergmann, daglig leder i Mannheimer

Ordene du velger – og ordene du ikke velger – er avgjørende for hvordan merkevaren din blir oppfattet.

Akkurat som du husker en god eller fengende sangtekst (She loves you, yeah yeah yeah) husker du hvordan språket kommuniserer i en merkevare (Just do it, Det enkle er ofte det beste). Ordene du velger knytter et sett følelser og assosiasjoner til merkevaren din. Og akkurat som ordene du velger å bruke til en venn på fest eller familien hjemme er en sentral del av personligheten din og hvordan du oppfattes, vil ordene du velger å bruke for merkevaren din også være sentrale for hvordan den blir oppfattet og snakket om.

Å velge riktige ord

Språket i merkevarebygging er de ordene, setningene og vilkårene som du bruker for å beskrive virksomheten din, tjenestene eller produktene. Det er ordene du bruker både internt til dine ansatte og kolleger, og til kunder og samarbeidspartnere. Det er språket du bruker i markedsføring – både for å hjelpe kundene å finne fram til merkevaren din, eller til å koble bestemte ord, begreper eller ideer til merkevaren.

Hvordan blir du oppfattet?

Du tenker gjerne på å etablere en vellykket merkeidentitet gjennom bilder, flott design og visuell grafikk, men mange glemmer at språket spiller en sentral rolle i hvordan publikum oppfatter merkevaren din. Vokabularet, grammatikken og tonen i språket er alle viktige elementer i å bidra til at du differensierer deg fra konkurrentene dine på en positiv måte.

Disse tre grepene er smarte å ta dersom du skal lykkes:

  • Identifisere hvem du snakker til,
  • tenke gjennom hvordan du ønsker at merkevaren din skal bli oppfattet og
  • ta kontroll over hvordan du ønsker at folk skal snakke om merkevaren din

Om du vet hvem du snakker til er det også lettere å treffe blink med budskapet. Har du en viss idé om hvem du vil være, og hvordan du ønsker at merkevaren skal oppfattes? Ønsker du å være formell/uformell? Varm/kjølig? Informativ/morsom? Personlig/avmålt? Kan det være en idé å gjøre kommunikasjonen lettere å forstå ved å prøve å snakke kundens språk i stedet for fagspråk?

Og kanskje kan du styre hvordan folk oppfatter og snakker om merkevaren din ved å definere dette språket for dem?

PS: Husk at Googlesøk, word of mouth og tekstinnhold på sosiale medier* er noen av de viktigste elementene for at en merkevare skal bli funnet, gjenkjent, prioritert og oppfattes som troverdig. Da er det essensielt å ha gjort jobben med å velge et merkevarespråk som passer for deg, sånn at du sender ut et tydelig og forståelig budskap, bruker de riktige ordene når du snakker om deg selv – og får andre til å snakke om deg på samme måte.

*kilde: https://www.marketingweek.com/2017/01/24/brand-language-change-perceptions/

 

Relaterte saker

Blogg

Å skape godt innhold

Det handler om godt innhold, men godt innhold alene er ikke nok.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Fortell meg hvor vi skal!

Jeg vil at du skal hente strategidokumentet frem fra skrivebordsskuffen og gi det all den oppmerksomhet det fortjener.



Av Heidi Skålevik

Blogg

Message in a bottle

Det er leiaren som skal rettleia medarbeidarane til å fokusera riktig.




Av Elin Styve, kommunikasjonsdirektør ved Høgskolen i Bergen