Blogg

Språk + strategi = verdi!

Godt språk er merkevarebygging, og det lønner seg. – Jeg vil gjøre folk bevisste på å bruke språk strategisk. Måten du snakker på, kan få folk til å bli glad i merkevaren din!

Lene, forklar for leserne våre: Hvorfor lønner det seg å bruke språk strategisk, og hvordan måler vi verdien av godt språk?

– Det kan du måle på flere måter, både ut ifra hva du får og hva du sparer. Det du får i første omgang, er en tydelig identitet, som gjør at du framstår helhetlig og troverdig. Folk vil forstå deg, huske deg og like deg. De som liker deg, vil kanskje ringe deg, oppsøke hjemmesiden din, dele informasjonen din og kjøpe budskapet, produktet eller tjenestene dine.

En felles språkprofil i bedriften gjør også arbeidshverdagen enklere for deg og medarbeiderne dine. Dermed unngår dere misforståelser og sparer tid og penger. Tydelig språk og en tone som kler deg er viktige verktøy for å nå målgruppen din, og gjør deg troverdig.

Lene fortsetter: Apropos verdi – jeg vil gjerne gi alle bedrifter der ute et godt tips. Når dere skal presentere hvem dere er, vri fokus til hva kunden får av dere. Snu strategien fra å snakke om hvem dere er til å vise kundene verdien av jobben dere gjør. Vit hvem dere kommuniserer med – brukerfokus er sjenerøs og god merkevarebygging!

Språk strategi verdi

Gjør det, gjør det, gjennomfør det!

Så, la oss si at jeg har et produkt, jeg vet hvem jeg er og hvem som er målgruppen min. Hva gjør jeg videre? Holder det med et snasent slagord?

– Som våre samarbeidspartnere og kunder vet: Å skape en helhetlig språklig profil krever mye arbeid og gode prosesser. Når vi bygger en kommunikasjonsprofil for kundene våre, skal det framfor alt være helhetlig.

Språket skal speile strategien og verdigrunnlaget. Du tjener på å snakke med samme stemme på alle flater, både internt og eksternt. Språket skal også stå i stil med, og forsterke, den visuelle utformingen, poengterer Lene.

– Dersom bedriften din fronter seg som effektiv, solid og internasjonal, må språket reflektere dette, hvis ikke er ikke merkevaren din troverdig. Vil du framstå som lokal, uformell og sjenerøs, så må du også snakke til målgruppen din på den måten. Du må altså finne tonen som kler deg. Et godt slagord er bra å ha, men er kun en del av helheten.

Inspirert? Her er Lene lønnsomme tanketips til deg som vil bruke språk som merkevarebygging:

 

  • Hvilket inntrykk vil du at uttrykket ditt skal gi?
  • Ungt eller tungt, sobert eller sprekt? Husk at verdigrunnlaget ditt skal gjenspeiles i uttrykket ditt.
  • Hvem vil du gjøre inntrykk på? Og hvor når du dem? Vær bevisst på målgruppen din.
  • Vri fokus fra å beskrive hvem du er til hva målgruppen din får. Vær sjenerøs mot brukeren din.
  • Språket skal stå i stil med, og forsterke, den visuelle utformingen.
  • Finn tonen som kler deg – og hold den på alle flater! Helhetlig kommunikasjon er troverdig kommunikasjon.

Relaterte saker

Blogg

Å skape tillit og engasjement

Det er ikke alle som vet at innholdsmarkedsføring skaper et større tillitsforhold mellom kunde og bedrift enn tradisjonell reklame.


Av Kristine Nyborg, intern hos Mannheimer

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Mannheimer møtte klyngen

Mannheimer elsker klyngen sin – hvordan kan vi samarbeide mer og bedre med hverandre?





Av Mannheimer