Blogg

Stå stødig. Sikt høyt.

Fram mot hamskiftet vil vi dele av erfaringene våre. Vi ønsker å vise fram stegene vi går mot ny profil ­– og undersøke om vi får effekt av vår egen medisin.

– Etter hvert som vi har hjulpet andre med å utvikle deres merkevare og kommunikasjon, har vi erfart at vi også selv trenger en fornying, sier partner Lene Bergmann. – Vi endrer oss for å vokse, for å bli bedre tilgjengelig for kundene våre og som et ledd i å sikre at vi er i konstant utvikling.

Det har vært en enkel beslutning å være åpen om innsikten bedriften får i denne prosessen. – Vi tror at mange kan ha nytte av å følge prosessen vår, enten de selv skal bygge opp en helt ny merkevare, fornye seg eller hjelpe andre å bygge en merkevare, understreker Bergmann.

Beholder posisjonen

Så hvordan blir man helt ny og tar plass i en ny profil samtidig som man tar med de gode innholdet – det som gjør at trofaste og fornøyde kunder alltid kommer tilbake?

– Løsningen vår er å vokse i den posisjonen vi allerede har tatt, sier partner og daglig leder Synnøve Vindheim Svardal. – Vi startet Språkfolk i sin tid blant annet fordi vi så et gap i markedet. Vi opplevde at kundene trengte rådgiverhjelp med kommunikasjonstyngde, og at de ønsket seg kommunikasjonsrådgivere med kunnskap om fagspråk og innsikt i de ulike vestlandsbransjene. Den posisjonen har vi allerede tatt, men vi ser at det er god plass til å vokse i den, og at behovene for kommunikasjon blir mer og mer spesialiserte.

– Det er utrolig lærerikt å gå disse stegene, sier Svardal. – Og vi er selvfølgelig veldig spente!

Bilde av Lene og Synnøve

Verdien av det vi leverer

Vi har spurt oss selv: Hvordan finner vi den nye stemmen vår? Det nye navnet vårt? Hvordan fyller vi den nye merkevaren med innhold? Hvordan blir vi synlige for nye kunder, og hvordan finner de eksisterende kundene oss?

– Vi har måttet snu oss, sier Svardal, fra å presentere det vi kan levere, til å finne ut hva kunden egentlig trenger – og ikke minst formidle hvilken verdi vi gir til kundene våre på en enda bedre måte enn i dag. Dette er jo også det rådet vi gir oftest til våre egne kunder: Ingen potensielle kunder er interessert i å lese om hvor flink du er og alt det stilige du kan, hvis du ikke samtidig formidler hvilken verdi tjenesten eller produktet gir!

Vi eksisterer ikke for å presentere oss og tjenestene våre til verden, men for å gi verdi til kunden. Hva kan vi bidra med, hvilken relevans har vi for kundene våre – og hvordan vokser de ved hjelp av vårt bidrag?

Relaterte saker

Blogg

Tillit er tingen

Hvis du ikke makter å fremstå som relevant, ærlig, åpen og kompetent vil du ikke fange oppmerksomheten.




Av Anne-Kristine Øen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen

Blogg

Mann + heim + er

Farvel Språkfolk, hallo Mannheimer! Bli med bak kulissene i prosessen som førte til vårt nye navn.






Av Mannheimer

Blogg

Du glemmer ikke en forelskelse

Fem strategiske råd om rebranding: Hvorfor er effekten av design avhengig av god tekst – og omvendt? Her er femte blogginnlegg om vårt store hamskifte!

Av Mannheimer

Blogg

Skriv for leseren!

Hva var viktig for oss da vi forfattet tekster til den nye profilen og nettsiden vår? Vi deler tekstforfattertips i fjerde blogginnlegg om vårt store hamskifte!




Av Mannheimer