Råd og innholdsproduksjon

Sunnmøre museum

I 2022 åpnet den nye basisutstillingen «Eg var her» på Sunnmøre museum. Her blir du kjent med Sunnmøres historie gjennom gjenstander, lyd og historiefortelling. Mannheimer utviklet navn, overordnet språklig konsept og fortellergrep.

«Eg var her» slipper til nye stemmer som ikke tidligere har blitt hørt, og oppmuntrer publikum til å legge igjen spor av seg selv underveis. Utstillingen tar for seg både utenforskap, mangfold og bærekraftig forvaltning, og er spesielt rettet mot ungdommer.

Vår samarbeidspartner, Haltenbanken, utviklet utstillingsdesign, scenografi og digital historiefortelling i samarbeid med museet. Mannheimer laget navn til utstillingen og bidro med fortellergrep med utgangspunkt i Sunnmøre museums visjoner, Haltenbankens konsept og design, og vår egen forståelse og erfaring om hvem sunnmøringen har vært og er idag. 

Vi jobbet kreativt og konseptuelt innenfor to ulike retninger for å finne den riktige stemmen og tonen til basisutstillingen. Og ikke minst hvordan denne skulle vise seg som en rød tråd gjennom alle rommene og tematikkene for å skape en helhetlig og annerledes historie. Sammen med Sunnmøre Museum klarte vi å lande på en utadvendt og inviterende tone, som løfter frem de stemmene som ikke tidligere har blitt hørt ved museet. Det heldigitale samarbeidet med museet fungerte godt, med faste møtepunkter, tydelige digitale presentasjoner og åpen dialog underveis.

Resultatet er et spennende dypdykk i Sunnmøres historie som fortelles både med interaktivitet og engasjement. Utstillingsnavnet og måten historien fortelles på forsterker virkemidlene og kler både hovedmålgruppen og museet.

Mangler du en strategi for hvordan du skal kommunisere?

Ta en kaffe med oss

Den Nationale Scene i Bergen skal moderniseres. Mannheimer bistår prosjektledelsen med kommunikasjonsarbeidet.

Les mer

Mannheimer har siden 2010 bistått fiskefôr-produsenten Cargill med rådgiving, merkevarebygging og innholdsproduksjon.

Les mer